جماعة ابحار الادبية
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

جماعة ابحار الادبية

واحـةالأدب العربي التي تحتضن كل مشارب الفكر والابداع مستهدفة إرساء قيم الحريةوالحق والخير والجمال دون إسفاف أو ابتذال . من أبناء بورسعيد الى مصر والعالم العربي..

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

مؤتمر أدباء مصر .. إلي متي يا بورسعيد ؟!!!

4 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
محمد عبد الهادي

محمد عبد الهادي

مؤتمر أدباء مصر .. إلي متي يا بورسعيد ؟!!! Empty
مُساهمةموضوع: مؤتمر أدباء مصر .. إلي متي يا بورسعيد ؟!!!   مؤتمر أدباء مصر .. إلي متي يا بورسعيد ؟!!! Icon_minitimeالجمعة ديسمبر 18, 2009 2:41 am

مؤتمر أدباء مصر بالأسكندرية .. مبروك لكل أدباء مصر / وميروك لكل الأساتذه البورسعيدين ممن سيشرف بهم المؤتمر .. طبعا وهو فيه أحسن من البورسعيدية في المؤتمر بتاع مصر ؟!! بالطبع لا والف لا , دول الادباء اللي بيروحوا كل سنه ضيوف علي المؤتمر من أيام ستنا كنبه .. يعني مفيش أديب في المؤتمر ده راح قد دول ما راحوا ولا اتضايف قد دول ما اتضايفوا يبقي مين احسن منهم ؟؟!!
بورسعيد كانت ولا تزال وسوف تستمر علي نفس الحال .. انصاف مبدعين ومدعيين أدب بس يصرخوا في وش الجديد ويتهموه بالخروج علي المبادئ وعلي الاعراف وعلي التقاليد واي كلام يا عبد السلام مش علي هواهم يبقي وحش .. وبعدين يقولوا نهضه الادب في بورسعيد .. ياخي ده ده , ابقوا قابلوني علي قهوة خبيني يا معلمين ...
انا اراهن اني اعرف ادباء المؤتمر وضيوفه اكثر من ادبائنا الكرام اللي شايلين الشنط وشاحذين الهمم ورايحين علي اسكندرية في عز الشتا عشان طبعا الادب وسنينه
http://cappuccino-m.blogspot.com
Nora Rageh

Nora Rageh

مُساهمةموضوع: رد: مؤتمر أدباء مصر .. إلي متي يا بورسعيد ؟!!!   مؤتمر أدباء مصر .. إلي متي يا بورسعيد ؟!!! Icon_minitimeالسبت ديسمبر 19, 2009 3:43 pm

Very Happy ÷هههههههههههههههههههههههه معاك بس من غير شتيمة
محمد عبد الهادي

محمد عبد الهادي

مُساهمةموضوع: رد: مؤتمر أدباء مصر .. إلي متي يا بورسعيد ؟!!!   مؤتمر أدباء مصر .. إلي متي يا بورسعيد ؟!!! Icon_minitimeالسبت ديسمبر 19, 2009 9:59 pm

[b] الله يكرمك يا نورا .. كلنا محتاجين ندعن لعض لان الموضوع زاد عن الحد .. يا نورا الادب مش مؤتمرات وعزومات اكل وشنط كتب وكتابه شبه اهرامات الجيزه .. bom الكتابه فن وفكر مش لسان وقلم حبر , يه عزيزتي الادب في بورسعيد اصبح انفلونزا خنازير وقصور الثقافة اصبحت مؤسسات لللعب مع الكبار يعني شيلوا المجلس ده حطوا المجلس دكهوا المجلس ده يقول محناش لاعبين قوم المجلس دوكهوا ياخد كورته ويلعب عند بيتهم .. المؤسسة تدار من المقاهي والموبايلات يا بنتي هو ده ادب ده؟ مجلس الثقافة البورسعيدي الجديد شال المجلس القديم .. وبعدين هم فين؟ بيظهروا في المؤتمرات بس؟!!!!!!!!! عمار يا بورسعيد وهنيالنا زيارة الريس بلا ادب بلا عجوه rendeer
سماء عبد الرءوف

سماء عبد الرءوف

مُساهمةموضوع: رد: مؤتمر أدباء مصر .. إلي متي يا بورسعيد ؟!!!   مؤتمر أدباء مصر .. إلي متي يا بورسعيد ؟!!! Icon_minitimeالأحد ديسمبر 20, 2009 10:03 pm

عندك حق والله حاجة تفرس
حضرنا محكى الشباب الأدبي أنا ونورة كان أول يوم النهاردة
الشباب كلهم والله ظلوا يتغنوا بحب مصر وماضيها وكأنها لا في قبلها ولا بعدها وبطريقة مستفذة جدا
و ده لأنهم طبعا اتلعب بعقولهم وتجرعوا فكر زائف من أشباه أدباء
أكيد كلنا بنحب مصر بس لازم نبقي شايفين عيوبها كويس عشان نقدر نرقي بيها
مش نفضل ماسكين في ديل الماضى ونتغنى بحضارتنا العريقة وخلاص على كدة
لكن الذنب مش ذنبهم طبعا
حاجة محزنة pale

ياتري هنفضل على الحال ده لأمتى ؟؟؟؟
محمد عبد الهادي

محمد عبد الهادي

مُساهمةموضوع: رد: مؤتمر أدباء مصر .. إلي متي يا بورسعيد ؟!!!   مؤتمر أدباء مصر .. إلي متي يا بورسعيد ؟!!! Icon_minitimeالإثنين ديسمبر 21, 2009 12:10 am

[b] يا سما العزيزه انا احييك انت ونورا علي حماسكم واهتمامكم بكل ما هو ادبي والسعي نحو الذهاب اليه .. لكن انا لست معك في الّا نتغني بمصر لان مصر ارضنا وبلدنا , وهذه الارض اخرجت عقول جيده علي مر عصورها ولا ذنب لها ابدا فيما يحدث الان العيب في الناس مش في الارض يا فتاة .. مجتمع عقيم فكريا ومتخلف اجتماعيا وثقافيا ورخيص في نفسه , ربما جمعنا في القريب ماتش كوره !!! اه كلنا وقفنا واثبتنا مصريتنا ولكن هبط كل شيء فجأة مثلما اشتعل فجأة .. مجتمع يسترخص نفسه واهله وشعبه تتصوري ان يتقدم .. انا احييك ان استوعبت فكره ان الشباب ( مضحوك ) عليهم من جيل ربما هو الاسوأ في تاريخ مصر كلها ,, لكن المفروض ان جيلنا وخصوصا من يستوعبون هذه الفكره , من المفروض ان يغير ذلك .. تكلمي في افكارك مع غيرك ربما تتغير افكارهم التي لفقها لهم جيل لا ثقافي ولا ثوري ولا اي شيء الا لسان اعتراض فقط .. تتصوري يا سما ان هناك اشخاص - مثل من معي في العمل مثلا - يسمون الثقافة هبل وشذوذ !!!!
وان افكار السياسه والاقتصاد كلام هبل ونخع !! جيلنا مظلوم من تسميم افكاره واحباط اعماله
الدليل ان مجتمع صغير مثل بورسعيد يذهب كل عام الي مؤتمر ادباء مصر بنفس الناس منذ 15 عام مثلا !!!!! بلد يشتم الحكومه ليل نهار ثم يعلق لافتات الترحيب بها في كل الشوارع !!! هذا جيل صنعه انقلاب عسكري سموه ثوره وفوز مسطح سموه اعجاز وعقم فكري سموه تقاليد واعراف !!!! Mad
لكن انا عندي امل صدقيني طالما هناك عقول جيده ولو قليلة .. غير مطلوب ان يكون الجميع مفكرين لكن فقط مطلوب من المفكرين ان يتكلموا ومن غيرهم ان يسمعوا وان شاء الله الي الامام
اشكر مرورك الكريم
نزار البيومى
vice admin
vice admin

مُساهمةموضوع: رد: مؤتمر أدباء مصر .. إلي متي يا بورسعيد ؟!!!   مؤتمر أدباء مصر .. إلي متي يا بورسعيد ؟!!! Icon_minitimeالأحد ديسمبر 27, 2009 5:14 am

[color=darkblue] الشاعر والصديق : محمد عبد الهادى

أعلم غيرتك على واقع الأدب فى بورسعيد جيدا ، لكن بدورى لا أتفق معك فى طريقة طرح الأزمة بهذا الشك
قد نتفق معهم قليلا أو كثيرا
أو نختلف معهم قليلا أو كثيرا
لكن علينا فى النهاية أن نمسك أعصابنا وأن نجادل بالتى هى أحسن
من سافر فى النهاية أدباء بورسعيديون
ولا أنكر حزنى أنى لم أجد أديبا شابا واحدا سافر
وأنت تعلم هذا جيدا
لكن فى النهاية نتحاور ونتناقش دون أن نقلب الطاولة أو نتعرض لأحد
[/color
محمد عبد الهادي

محمد عبد الهادي

مُساهمةموضوع: رد: مؤتمر أدباء مصر .. إلي متي يا بورسعيد ؟!!!   مؤتمر أدباء مصر .. إلي متي يا بورسعيد ؟!!! Icon_minitimeالأحد ديسمبر 27, 2009 10:19 pm

صديقي العزيز نزار
هذه هي مشكلتك يا صديقي : لابد ان نهادن ونتكلم علي ترابيزة مفاوضات وبالعقل وبصوت الحكمة الي اخره
يا عزيزي ما اخذ بالقوة لا يسترد بغير القوة
ثم ادباء بورسعيد ايه يا سيدي ؟!! انه ادباء دول ؟!!
باقول ايه يا نزار انت لك وجهة نظر وانا لي وجهة نظر ..انا احترم رايك واتركك تهادن وتتكلم بمنتهي القسوة الرقيقة rendeer
لكن انا لا, ويجب ان تحترم وجهات نظري يا صديقي انا في الحق بسيف خالد .. والحمد لله ليس لي اي خلفيات عدائية مع احد من من تسميهم ادباء بورسعيد ولا اسعي للطبع في اروقة الثقافة المعفنة ولا اجري وراء المؤتمرات والذي منه لانني اعرف ادباء مصر اكثر من تواجدي معهم في مؤتمر .. يعني ليس لكلامي اي خلاف شخصي ولا مطامع شخصيه انا فقط اقول الحق ولو علي رقبة ابي
Sleep Sleep انتم نااااااااائمون في العسل يا معلم
عموما يبقي فقط اني احترمك واقدرك وربما اقدر البعض منهم ايضا وابجلهم مثل قاسم عليوه او المغربي والباني وعبد القادر
من يرضي بغير الحق يا نزار هو شيطان اخرس .. خلي المفاوضات لفلسطين واسرائيل !! وابقي قابلني في قهوة مضيع lol!
عموما اللهم بلغت انكم ساقطون ادبيا اللهم فاشهد عليهم cheers
نزار البيومى
vice admin
vice admin

مُساهمةموضوع: رد: مؤتمر أدباء مصر .. إلي متي يا بورسعيد ؟!!!   مؤتمر أدباء مصر .. إلي متي يا بورسعيد ؟!!! Icon_minitimeالإثنين ديسمبر 28, 2009 3:51 am

صديقى الغالى : محمد عبد الهادى
أنا أدعو للاختلاف وليس المهادنة ( تفرق كثير ) ولا ايه يا صديق
أكره التعميم وهذه مورثات للأسف ورثناها لا أعلم من أين ؟
من يقرأ كلامك سيضع الجميع فى سلة واحدة ، ولن يفرق بين صالح أو طالح أو بين أديب ومدعى
فكلهم أنصاف أدباء ومدعون لذا كان تعليقى على كلامك
لم أنكر وقلتها أكثر من مرة وفى أكثر من مكان أن هناك شخصيات مريضة وأنها أس الداء فى بورسعيد، وأنها تعطل الحركة الأدبية إإما لتحقيق منافع رخيصة أو رغبة فى طمس كل جديد بل ذكرت أكثر من اسم فى هذا الشأن

إذن أنا لا أهادن لكن أيضا أتحسس كلامى لأن من سافر مثل الأستاذ المغربى أو الأستاذ سمير معوض شخصيات لها احترامها
وإن كنت لا أخفى انكارى لعدم سافر أديب شاب واحد إلى هناك
لا أنكر أن هناك واقعا غاية فى السوء فى أروقة الثقافة
وهذا ما حدا بنا إلى الخروج من هذا الإطار إلى إنشاء جماعات أدبية مستقلة ربما أداؤاها أفضل بمراحل من نادى الأدب الرسمى
الذى لا يعلم أحد مصيره
أدعو للتغيير
ونكاتف الأدباء الشبان وتواصلهم مع أدبائنا الذين سبقونا ومشهود لهم بالاحترام مثل ما ذكرت
لتغيير واقعا أصبح سبة فى جبين بورسعيد

مؤتمر أدباء مصر .. إلي متي يا بورسعيد ؟!!!
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-